「 地下の花の蠢き 」  - Writhing Underground Flowers -
The Lotus Sound / TLS-202
2007年7月10日リリース
60分44秒 CD

2000円

Writhing Underground Flowers この作品はコンピレーションを除き水晶の舟の6番目となる作品。 3曲で約60分の演奏がディスクに収められており全編を通しぴらこと影男のデュオに依るアドリブで、どのトラックも録音と編集の後に曲名をつけました。
最初のトラックは「月の光を浴びながら」。 収録は東京のスタジオにて2005年に録音。 1時間半に及ぶノンストップフリー演奏を録音した1部分の13分をピックアップ。 2つ目のトラックは2005年の8月頃に東京は高円寺のアートバー無力無善寺でのライブ録音。 簡素なメモに記されたキーワードから次から次へと広がってゆくぴらこの詩歌の世界と湧き出るハーモニカの音色が特徴的。 そして影男による自由で即座におこなわれたギター演奏。 最後のトラック「地下の花の蠢き」は「月の光を浴びながら」と同じ録音材料である。 その演奏の一部の22分をピックアップしたもの。
写真は前回リリースしたCD、ホーリーマウンテンの「神がいる処」でも撮影してくれた金子君。 歌詞翻訳はアラン・カミングス氏。 ジャケットの裏の花の絵は影男が画家時代に描いた20年前の油彩画をレイアウト。 そしてマスタリング、アルバムのレイアウト、プロデュースはフィラデルフィアのサイケデリックバンド Bardo Pond のマイケル・ギボンズ氏が手懸けてくれた。
(水晶の舟 ・ 作品の覚書)


全3曲のうちで2曲はスタジオ音源であり、全曲紅ぴらこと影男のデュオ演奏である。
灰野敬二を凌駕するような轟音で埋め尽くす暗黒絵巻は影を潜め、静謐な感触を持った小品が並べられているといった趣 (しかし1曲目が13分、2・3曲目はそれぞれ20分以上の長尺) となっている。 中でも唯一のライブ音源である2曲目はぴらこのハープとリーディングをフューチャーした、彼らとしては異色のナンバーだ。 まさに誰も知らない夜にひっそり咲く闇の花から浮かび上がる怪しい香気で満ち溢れているかのようなこの作品は全編完全即興であり、結果、彼らがリリースした中でも極めてアシッドサイケ色の強いアルバムとなっている。 限定1000部。 紙ジャヶ仕様で、裏ジャケットにあしらわらているのは影男の筆による油絵 (アルバムタイトルを象徴するかのような素晴らしいマチエール。 ちなみに彼はフランスでの絵画留学経験もあるプロの絵描きである)。
(松田康 ・
G-Modern 28号掲載)


1999年に東京で結成されたギター・デュオ、「水晶の舟」。東京のアンダーグラウンド・サイケデリック・シーンでもすぐにその名を知られるようになりましたが、その中でも、フリーク・アウトな感性で訴えるのではなく、極めて美的で詩的ですらある感性で、美麗ギター・レイヤーを重ねます。
Bardo Pond などよりシューゲイザーにもも近いかもしれない、耽美的なサウンドは耽溺するしかないでしょう。
(warszawa)


Formed in 1999 by the guitarist duo of Pirako Kurenai and Kageo in Tokyo, Japan. They quickly made a name for themselves in the underground music scenes and played throughout Tokyo with a “who’s who” list of musicians. The 2 players melded mind and influences to create what they have come to know as “Magic Music”. This “Magic Music”, while influenced by some of the biggest names in psychedelia from every decade, defies stereotype, and will lead you on a beautiful journey.  This improv journey at times is as soothing as a stream, while other times it radiates with a chaotic beauty not often found in freeform musics today. Writhing Underground Flowers is their first release since “Where The Spirits Are” on seminal label Holy Mountain.  All 3 tracks were fully improvised and showcase the duo’s finest explorations. For those familiar with Suishou No Fune, you will be pleased with their continued psychedelic explorations. For those who are not you will find their poetic beauty exploring the yin/yang of the world around them and within them. Magic Music indeed.
(The Lotus Sound)
http://www.thelotussound.com/

Can’t claim to actually know too much about this Japanese group. Like, I dunno where the drummer is on this session, or whether it has devolved to a duo. All I can say is that this album is one of the more crazed efforts to blow out of anywhere in a while. Particularly on the second track, where everything is boiled down to just harmonica and electric guitar; the only thing I can think of that even remotely resembles the vibe created is a tape I once heard of Al Wilson overdubbed, improvising on harmonica and veena. The other two tracks are a bit more formal, but still exist in a very special kind of dream state. Making this zoned.
(HARP Magazine - by Byron Coley)
http://harpmagazine.com/reviews/cd_reviews/detail.cfm?article_id=6425

Just released by New Mexico's Lotus Sound label, Suishou No Fune have a new album out, Writhing Underground Flowers. Packaged in a really swank heavy cardboard sleeve like a mini-gatefold, this time the group is pared back to the core duo of Pirako and Kageo. With no drummer, we get three extended drone tracks based around their ultra-heavy guitars and Pirako's intermittent vocals. As before, her vocals are more like an additional instrument than voice, blending into the overall reverb-drenched atmosphere. The biggest surprise here is the harmonica, which Pirako adds into the mix during the middle song, "A Midnight Ode - Like The Wind" to surreal, tripped-out effect. With Kageo contributing bursts of guitar scrape and blare, the harmonica mixes into things in an unexpected way, like a drunk bluesman trapped in a Fushitsusha song: if he keeps on playing, maybe it'll turn out okay. And of course it does. Three long songs, totaling to an hour of dark, droning, cavernous guitar bliss.
(OmgakuBlog - Music from Japan / by Mason Jones)
OngakuBlog / Music from Japan


New album from this amazing Tokyo psych unit is their hands-down best to date, with three very spacious, elegiac cosmic blues comedowns that combine the subtle guitar alchemy of early Fushitsusha with a ton of deep space. The guitar playing here is more minimal than usual, nudging single note runs into ominous shapes that suggest massive, subliminal forms while the addition of '66 Dylan style harmonica is a major development, giving the whole set a high, lonesome feel. Think Charalambides at their most dilated, the more minimal Rallizes jams, Kaoru Abe's rage against the dying of the light etc... highly recommended.
(Volcanic Tongue U.K)

3rd album of super bleak, slo-mo deep drone psych from these Tokyo Flashback vets, the follow up to their 2006 Holy Mountain release Where The Spirits Are. There's three loooong tracks here in the gently morose mode you'd expect, with distorted whale-call guitars and hollow, lonely vocals... what you might not expect is the distressed psychedelic harmonica soloing that now features prominently (on track two)! Who knew the wheeze of the harmonica could be so fitting with such mysterious and murky surroundings? The gasping, dying breaths of monomaniacal melody it brings to the proceedings are usually appropriate however.
And we've gotta say, that's a great title ain't it? Writhing Underground Flowers. Like you've wandered into some gloomy cave full of bleached-white fungal growth, trembling in a subterranean breeze, a living mockery of true sunlit floral splendor... beautiful yet terrible too.

(Aquarius Records, san francisco)


Writhing Underground Flowers 3

1 月の光を浴びて
2 真夜中の詩 (風になりたい)
3 地下の花の蠢き

(曲名をクリックするとサンプルがきけます。)





演奏者
g,vo,Harmonica   紅ぴらこ
g,vo          影男


プロデュース    Michael Gibbons
配給 Forced Exposure
協力       Alan Cummings
写真       金子洋介
花の絵     影男
レイアウト    Michael Gibbons
録音       studio UEN (2005)
         無力無善寺 (2003)
配給    The Lotus Sound
Forced Exposure


配給
The Lotus Sound http://www.thelotussound.com/
Forced Exposure https://www.forcedexposure.com/index.html


日本国内では以下のショップにて取り扱いをしております。
Modern Music (明大前) http://www.psfmm.com/
warszawa (渋谷) http://www.warszawa.jp/
円盤 (高円寺) http://www.enban.org/

海外からの御取り寄せは以下のショップにて
Volcanic Tongue (U.K) http://www.volcanictongue.com/
Second Layer Records (U.K) http://www.secondlayer.co.uk/default.asp
Flipped Out Records (U.S) http://www.flippedoutrecords.com/index.html
Archive recordings (U.S) http://www.archivecd.com/
Aquarius Records (U.S) http://www.aquariusrecords.org/
EAR Rational (U.S) http://www.ear-rational.com/
OTHER MUSIC (U.S) http://www.othermusic.com/
Fusetron (U.S) http://www.fusetronsound.com/index.html
Whitenoise Records (Hong Kong) http://www.whitenoiserecords.org/


また、水晶の舟のライブの時にも会場ににて御求めになれますので御声をおかけ下さい。
メールでの御注文と御問合せは此方より御願い致します。



戻る